Hip en Gezond
Image default
Zintuigen

Een efficiënte autofabriek

Volkswagen heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van CO2-reductie. In 2021 leverde de Groep 472.300 geëlektrificeerde auto’s in de EU, zo’n 64 procent meer dan in 2020. Het aandeel volledig elektrische auto’s (EV’s) en plug-in hybrides (PHEV’s) steeg tot 17,2 procent van de totale leveringen (10,1 procent in 2020). De Groep is in Europa de onbetwiste leider in het EV-segment en is goed voor een marktaandeel van circa 25 procent. Op basis van voorlopige cijfers realiseerde de Groep in 2021 een gemiddelde CO2-uitstoot van 118,5 g/km voor het verkochte nieuwe personenwagenpark in de EU, wat ongeveer 2 procent onder de wettelijke doelstelling ligt. 

Het elektrische offensief van de Volkswagen Groep is vorig jaar in een stroomversnelling geraakt  door de introductie van een groot aantal nieuwe modellen. Bijna een op de vijf in Europa geleverde auto’s van de Groep was geëlektrificeerd, en meer dan de helft daarvan was volledig elektrisch. De gemiddelde CO2-uitstoot van de gehele in 2021 verkochte vloot daalde mede daardoor fors. 

De Groep streeft ernaar om tegen 2025 wereldwijd de grootste aanbieder van elektrische auto’s te worden. Om dit doel te bereiken is in de periode van 2022 tot 2026 daarom voor zo’n € 52 miljard aan investeringen gepland, bovenop de ongeveer € 8 miljard die wordt geïnvesteerd in de hybridisatie van de line-up.

EV-leveringen verdubbeld

Dat de ambitieuze ACCELERATE-strategie van Volkswagen werkt, is duidelijk te zien aan het fors gegroeide aandeel van volledig elektrische modellen en plug-in hybriden. In Europa waren ze goed voor 19,3 procent van de leveringen (2020: 12,6 procent), en in China werden in totaal 77.100 EV’s (+437 procent) geleverd, waarvan meer dan 70.000 uit de ID. Family.  Volkswagen was in 2021 een van de vijf grootste EV-aanbieders in China en het elektrische offensief ligt er nog steeds op schema, ondanks de uitdagende situatie rond de chiptekorten. In de Verenigde Staten werden bijna 17.000 EV’s verkocht, bijna twintig keer meer dan in het voorgaande jaar. 

ID.5

Volkswagen is in het Duitse Zwickau officieel gestart met de productie van de ID.5 en ID.5 GTX. Daarmee is de transformatie van een autofabriek voor brandstofauto’s naar een locatie waar alleen elektrische modellen worden geproduceerd succesvol afgerond. De productiefaciliteit is de eerste massaproductiefabriek ter wereld die volledig is omgebouwd. Op basis van het modulaire platform voor elektrische auto’s (MEB) worden inmiddels zes modellen van Volkswagen, Audi en CUPRA in Zwickau geproduceerd. 

Een efficiënte autofabriek

Sinds 2018 is Zwickau voor ongeveer 1,2 miljard euro omgebouwd van een fabriek die enkel auto’s met verbrandingsmotoren maakte naar een locatie die nu alleen nog 100 procent elektrische voertuigen bouwt. Zwickau zet hiervoor meer dan ooit efficiënte, slimme technologie in zoals Industrie 4.0-robots en zelfrijdende transportsystemen die componenten volledig autonoom naar de assemblagelijn brengen.

In totaal is er in Zwickau meer dan 50.000 vierkante meter nieuwe fabrieksruimte gecreëerd, bijvoorbeeld voor de uitbreiding van de persstraat. Daar worden nu alle carrosseriedelen voor de elektrische modellen gemaakt, wat 9.000 vrachtwagenritten per jaar bespaart. Andere grote projecten waren de bouw van een nieuw logistiek centrum en een accucentrum, dat nu het hoogste gebouw op de locatie in Zwickau is. Deze drie projecten alleen vergden al een investering van circa 115 miljoen euro.

Het doel van Volkswagen

Volkswagen wil uiterlijk in 2050 netto CO2-neutraal zijn. De tussenliggende doelstelling is om in 2030 de CO2-uitstoot per auto in Europa met 40 procent te verminderen. Ook de productie, inclusief toeleveringsketens, en de exploitatie van elektrische auto’s moeten netto CO2-neutraal worden gemaakt. Daarbij komt nog de systematische recycling van de hoogspanningsaccu’s uit oude elektrische auto’s. Het doel van Volkswagen is om het nieuwe wagenpark volledig te elektrificeren. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van de Volkswagen-afzet in Europa bestaan uit volledig elektrische auto’s, wat overeenkomt met ruim een ​​miljoen auto’s. In Noord-Amerika en China moet het aandeel van elektrische auto’s minstens vijftig procent gaan bedragen. Daarnaast introduceert Volkswagen ieder jaar minstens één nieuwe elektrische auto.

Modellen en aantallen

Inmiddels bouwt Zwickau zes modellen van drie merken: de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5, de Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron en de CUPRA Born. Jaarlijks lopen in de fabriek zo’n 300.000 auto’s van de band, waardoor Zwickau momenteel de meest efficiënte productielocatie voor elektrische auto’s in Europa is. Met de ‘made in Zwickau’ modellen levert Volkswagen alleen nog maar auto’s die in de gehele toeleverings- en productieketen CO2-neutraal zijn gebouwd. In het productieproces wordt de koolstofproductie zoveel mogelijk vermeden of verminderd – en onvermijdelijke emissies gecompenseerd.

Focus op SUV’s loont 

Het SUV-segment is nog steeds booming. SUV’s maakten in 2021 dan ook meer dan 40 procent uit van alle leveringen (34,8 procent in 2020). 

ID.3

De Volkswagen ID.3 is het eerste 100% elektrische model in de zogenaamde ID-Family welke Volkswagen in 2020 op de markt heeft gebracht. Uen elektrische auto zonder de nadelen van een elektrische auto. Met het gebruiksgemak en comfort dat je van een Volkswagen gewend bent.

Dit 3e elektrische model van VW na de e-Golf en de e-up! is een 5-deurs hatchback die veel mensen zal aanspreken. Genoeg ruimte voor een gezin. De ID.3 is leverbaar met verschillende accupakketten, waardoor het bereik varieert van 330 km tot meer dan 500 km.

De ID.3 is geen omgebouwde benzineauto, maar een auto die vanaf het allereerste moment is geoptimaliseerd voor elektrisch rijden. Via Volkswagen ID.3 Private Lease is het rijden extra zorgeloos.

ID.4

De ID.4 combineert het beste van twee werelden: de ruimte en veelzijdigheid van een SUV, met het duurzame karakter van een volledig elektrische auto. Deze moderne cross-over is slim, krachtig met een grote actieradius.

Terwijl de ID.3 als opvolger kan worden gezien van de Volkswagen Golf, is de grotere en hogere ID.4 min of meer een elektrische Tiguan.

Vanaf de lancering zijn er volop Volkswagen ID.4 Private Lease Aanbiedingen. 

Polo

De VW Polo mag best omschreven worden als een klassieker onder de wat kleinere modellen. Via Volkswagen Polo Private Lease is het mogelijk om zorgeloos zo’n nieuwe Vitara te rijden voor een vast bedrag per maand.

T-Cross

De T-Cross is de nieuwste Volkswagen met een hoge zit. Hiermee is de T-Cross compacter dan zijn broertje: de T-Roc. Met de komst van de T-Cross is het SUV aanbod van Volkswagen gegroeid naar maar liefst vijf modellen. Via Volkswagen T Cross Private Lease is het mogelijk om in een nieuwe T-Cross te rijden zonder gebruik te maken van je spaargeld. 

Private Lease

Volkswagen modellen zijn met een laag maandbedrag populair in Volkswagen Private Lease. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp.

 

Wil je leasen, maar heb je nog geen idee welke auto bij je past? Een Private Lease Vergelijker biedt dan uitkomst. Filter in de private lease-vergelijker op verschillende categorieën. Bepaal bijvoorbeeld je budget, de looptijd, het aantal deuren en het aantal kilometer dat je verwacht te rijden. Je ziet nu precies welke auto’s aan jouw wensen voldoen.

Regelmatig hebben aanbieders scherpe aanbiedingen. Het is de moeite waard om dit goed in de gaten te houden want een korting van €20 per maand levert je, bij een looptijd van 60 maanden, een totaalvoordeel op van € 1.200. Maar is een goedkope deal ook daadwerkelijk een goede deal? Dit is helaas zeker niet altijd het geval. Contractvoorwaarden zoals een strenge opzegvoorwaarden of een hoge meerprijs per kilometer kunnen een private lease aanbieding toch minder aantrekkelijk maken.