Hip en Gezond
Image default
Volksgezondheid en veiligheid

5 verzorgingstips na je sportsessie

Ja, sporten is goed voor je lijf en daar moet je vooral mee doorgaan. Sporten vraagt echter ook veel kracht en inspanning van je lichaam. Met de juiste verzorging krijg je geen last van vervelende pijntjes en kwaaltjes.

Goede warming up en cooling down

Je kunt niet van het één op het nadere moment keihard je oefeningen afwerken. Het is belangrijk dat je je spieren laat wennen aan de inspanning, zo voorkom je blessures. Net zo belangrijk is een cooling down voor je spieren. Als je hardloopt, kies er dan voor om het laatste stukje te wandelen. Mocht je toch last krijgen van spierpijn, kun je altijd nog wat koude gel smeren voor een goed herstel.

Genoeg hydratatie

Het is belangrijk dat je genoeg drinkt tijdens het sporten, het liefst water. Door genoeg te drinken worden afvalstoffen afgevoerd uit je lichaam, wat ervoor zorgt dat je spieren goed kunnen herstellen. Je kunt water ook op smaak brengen met komkommer, munt of citroen. Eventueel kun je het afwisselen met koffie of thee. Goede voeding is ook belangrijk, ga voor voeding met veel vitaminen en eiwitten.

Koude gel voor je spieren

Af en toe hebben je spieren wat extra aandacht nodig. Dit is zeker het geval na een intensieve sportsessie. Mocht je merken dat je regelmatig last hebt van spierpijn of kneuzingen, dan helpt het aanbrengen van koude gel of koude kompressen om de pijn wat te verlichten.

Warme douche

Oké, deze stap hoeven we je niet uit te leggen, maar deze is zo belangrijk dat we hem nog maar even uitlichten. Een douche nemen na het sporten is om een paar redenen van groot belang. Met een warme douche voorkom je namelijk ook dat je spieren te snel afkoelen. En natuurlijk is het goed om zweet en bacteriën van je lijf te spoelen.

Genoeg rust nemen

Je kunt verschillende trucjes toepassen en koude gel smeren om je spieren te laten herstellen van een intensieve sportsessie, maar het beste is om je spieren daadwerkelijk rust te gunnen. Een goede nachtrust helpt daar al bij. Je kunt wel blijven sporten, maar wissel dan de oefeningen af zodat je de ene spiergroep even rust gunt en de ander juist aan het werk zet.

Gerelateerde artikelen

Veilig en gezond wonen

Lenzen voor goed zicht