Hip en Gezond
Image default
Alternatief

De lekkerste koemelkvrije wafels!

Heb jij een allergie voor koemelk? Dat is erg vervelend, en de klachten die je ervaart zullen per persoon verschillend zijn. Gelukkig heb jij al in de gaten dat jouw allergie van koemelk afkomstig is.

Een koemelk allergie is niet het einde van de wereld, er zijn namelijk genoeg heerlijke koemelkvrije producten en recepten. In deze blog gaan we het hebben over 2 veel voorkomende alternatieve voor koemelk. Én we geven je een overheerlijk wafel recept, uiteraard geheel koemelkvrij!

Koemelkvrije producten

Sojamelk: Sojamelk is qua voedingsstoffen vergelijkbaar met koemelk. Deze plantaardige melk bevat namelijk dezelfde hoeveelheid eiwitten als gewone koemelk. Maar sojamelk bevat slechts maar de helft van de vetten, calorieën en koolhydraten. Daarnaast is sojamelk ook één van de weinige plantaardige voedingsmiddelen die vrijwel alle aminozuren bevat. Dit maakt sojamelk dus een prima vervanging voor koemelk.

Havermelk: Een andere veelvoorkomende vervanger voor koemelk is havermelk. Havermelk bevat wel meer koolhydraten en ongeveer de helft minder eiwitten en vetten dan koemelk. Maar geen zorgen, de stof beta-glucan die in haver zit, maakt dit meer dan goed. Deze stof draagt namelijk bij aan een verzadigd gevoel én heeft een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel.

Koemelkvrije wafels

Dacht jij dat je nu geen wafels meer kunt eten? Dat heb je mis, met dit overheerlijke wafel recept kan jij nog altijd van die geliefde rechthoekjes of hartjes genieten. Wil je nog feestelijkere wafels? Voeg er tan nog wat chocolade aan toe of meng wat cacaopoeder door het beslag.

Wat heb je nodig om koemelkvrije wafels te maken?

–          600 gram soja bakboter

–          500 gram zelfrijzende bloem

–          500 gram suiker

–          8 eierdooiers

–          10 eiwitten

–          2 zakjes vanillesuiker

Hoe maak je koemelkvrije wafels?

–          Begin met de boter een beetje te verwarmen

–          Als de boter een beetje verwarmd is, voeg je 2/3 van de suiker en 8 eierdooiers toe

–          Meng dit goed door

–          Neem een nieuwe kom en klop hierin de eiwitten met het laatste deel (1/3) suiker

–          Zeef de bloem en voeg dit toe aan de kom met boter en dooiers

–          Voeg tot slot de geklopte eiwitten ook aan de kom toe

–          Laat dit mengsel eerst 10 minuten rusten, voordat je gaat bakken

https://koemelkallergie.net/koemelkvrije-producten/

Gerelateerde artikelen

Begin met veganisme

Groot, groter, grootst

Testosteron en de spieropbouw